صفحه اصلیمقالاتبرون سپاری وظایف شهرداری

برون سپاری وظایف شهرداری

تسهیل و آسان سازی خدمت رسانی به مردم در شهرداری مناطق چهارده گانه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است برون سپاری و واگذاری بعضی از وظائف شهرداری به بخش خصوصی میتواند اینکار را براحتی محقق کند تجربه برون سپاری در بعضی از ارگانهای دولتی در شهرداری ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

امروزه با توجه به پیشرفت شهرها و گسترش ساخت و ساز ها و الزام سازندگان به اخذ پروانه ساختمانی نقش شهرداری ها به عنوان مرجع صدور پروانه بسیار پررنگ تر و حایز اهمیت می نماید.

الزام شهرداری ها به رعایت قوانین و مقررات و بخشنامه ها فرایند بسیار گسترده وپیچیده ای را در روند صدور پروانه به وجود آورده است در این سخن به تعدادی از مشکلات و مسایل موجود در این خصوص اشاره می شود.

1- شهرداری ها هنوز همه وظایف محوله را خود انجام داده و با افزایش افراد و امکانات موضوع را مدیریت می کنند با توجه به محدودیت استخدام در شهرداری ها حجم کارهای ارجاعی به مناطق و تعداد پرسنل مناسب نبوده و نهایتا با نارضایتی ارباب رجوع مواجه می شویم.

2- مشکلات موجود در طرح های مصوب – طرح های بازنگری و سایر طرح ها باعث سردرگمی مردم شده و منجر به بلاتکلیفی جامعه گردیده است.

3- روند صدور پروانه نیاز دارد که با ارگانهای دیگری نیز تعامل شود از آن جمله می توان به سازمان نظام مهندسی – سازمان میراث فرهنگی – سازمان آتشنشانی –سازمان ثبت اسناد – سازمان تامین اجتماعی و ... نام برد.عدم هماهنگی بین این ارگانها نیز به مشکلات موجود در روند صدور پروانه اضافه نموده است.

4- غفلت از توان بخش خصوصی و عدم توجه به سیاست های کلی نظام در امر برون سپاری وظایف ارگانهای دولتی و شبه دولتی باعث شده است شهرداری مناطق رویکرد مثبتی در این مورد نداشته اند.تجربه های موفقی که در کشور وجود داشته است مانند دفاتر پلیس 10+ و دفاتر پستی و .... می تواند الگویی برای شهرداری ها باشد .

البته شهردار اصفهان اقدام به تاسیس دفاتر کارگزاری نموده ولی به علت عدم مدیریت صحیح و عدم موافقت مدیریت شهرداری با این موضوع طرح شکست خورد و دفاتر کارگزاری کلا تعطیل شد.جای آن دارد که به این موضوع به عنوان یک ضرورت پرداخته شود.

5- وجود بافت های فرسوده و بعضا بافت های جدید فاقد سند مالکیت و همچنین زمین های کشاورزی که مالکین برای آن درخواست پروانه دارند مردم را درگیر مشکلات خاص خود کرده است.

Comments   
  •  
  •  
  • Reply with quote
  • Quote

#1 حسین بهبهانی » در تاریخ: سه شنبه 21 مهر 1394 ، ساعت 06:07 ب ظ

با سلام خدمت برادر ارجمند جان نثاری به نظر م شکست خوردن دفاتر کارگزاری بعلت عدم آموزش مهندسین مسول دفاتر و درگیری آنها با کسب درآمد از سایر فعالیتهای غیر مرتبط و یا پایین بودن دستمزد دفاتر و عدم همکاری شهرداری با این دفاتر بوده که منجر به عدم موفقیت این دفاتر شده است و چنانچه تعریفی کنیم مثلا مهندسین بدون اشتغال به کاری غیر از ارایه خدمات مهندسی و با سابقه کار حداقل ده سال و حداکثر بیست سال که تجربه و توانایی کار را دارند مجوز صادر شود موفق آمیز خواهدبود
0 +−

حسین بهبهانی

ارسال نظر

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

بازگشت به بالا