صفحه اصلیاخبار

تذکر به شهردار اصفهان در شورای شهر:آقای شهردار مطالبات اصلی مردم را فراموش نکنید.

  رئيس کميسيون عمران، معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: شهرداری تعدادی وظایف ذاتی و تعدادی وظیفه در کنار سایر نهادهای مرتبط دارد و آقاي جمالي نژاد شهردار اصفهان بايد مطالبات اصلی مردم را فراموش نکنید.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر اصفهان، عبدالرسول جان نثاري در يکصد و سي و چهارمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر ضمن تبريک اعياد شعبانيه اظهار کرد: این ایام حدودا یک سال از تغییر مدیریت شهری می گذرد و در یک سال گذشته شاهد تحولات چشمگیر در شهرداری اصفهان بودیم.

وي با بيان اينکه در شهر نشانه های اين تحولات به خوبی مشهود است و در شهر یک نشاط و شادابی قابل توجهی مشاهده می شود، اضافه کرد: از زحمات جناب آقای جمالی نژاد شهردار اصفهان و تمام نيروهاي خدوم در شهرداری اصفهان  تشکر و قدردانی مي کنم و در حال حاضر حرکت های خوبی در زمینه های مختلف و در محورهای اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، سلامت و سایر محورها ايجاد شده که اين تغییرات واقعا محسوس است.

رئيس کميسيون عمران، معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر اصفهان  تصريح کرد: اما آنچه که در یک سازمان خلاق و متعالی رو به رشد لازم است، رشد و پیشرفت در تمام وظایف است.

 وي با تاکيد بر اينکه اما انچه که مشاهده می شود یک توجه و رشد نامتوازن است، ادامه داد:  شهرداری تعدادی وظایف ذاتی و تعدادی وظیفه در کنار سایر نهادهای مرتبط دارد و توجه ویژه ای در مدیریت جدید شهری در خصوص وظایف شهرسازی و معماری و همچنین عمران شهری شده است؟؟؟

جان نثاري تاکيد کرد: به راستی در خصوص رفع  مشکلات حوزه معماری و شهرسازی که البته مربوط به دوره مدیریت شما نبوده و شما به ناچار وارث آن شده اید، چقدر پیشرفت داشته ایم و چه پروژه های  شاخص  و جدید را تعریف کرده ایم و جناب آقاي جمالي نژاد مردم از ما در کناراین کارهایی که انجام می دهید کار های اساسی و بنیادی می خواهند و اين کارها در تاریخ خواهد ماند.

وي با بيان اينکه رفع مشکلات حوزه عمران، معماری و شهرسازی یک نگاه ویژه می خواهد و یک عزم جدی می طلبد، افزود: مدیریت جهادی می تواند بر آن فایق آید، البته حرکت های نسبتا خوبی در بعضی از قسمت ها  آغاز شده، منتهی جواب گوی مطالبات مردمی نيست و البته باید عزم کل تشکیلات بر رفع این مشکلات باشد  و در غير اين صورت اتفاق خاص و چشمگیری را مشاهده نخواهیم کرد.

رئيس کميسيون عمران، معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: اهم مواردی که در ماه های گذشته توسط کمسیون عمران ،معماری و شهرسازی و یا به صورت شخصی گوشزد کرده ام را ارائه مي کنم و درخواست دارم ظرف مدت قانونی اقدامات انجام شده همراه با برنامه زمان بندی تا حصول نتیجه  در این خصوص را جهت شفافیت بیشتر و پاسخگویی  و انعکاس به مردم ارائه کنيد.

وي با تاکيد بر اينکه در جلسات تلفیق که در آغاز مدیریت جدید بود، مشکلات در حوزه های مختلف شهرسازی و عمرانی و تمام حوزه ها  مورد بررسی قرار گرفت و طی نامه شماره  2445/94/28 مورخ 26/6/94 به شهرداری منعکس شد و مقرر شد تا 30/8/94   نقطه نطرات و اقدامات اجرایی به شورا ارائه شود، اظهار کرد: تاکنون اقدامات چشم گیر ی در این خصوص مشاهده  نشده است.

جان نثاري ادامه داد: روان سازی و تسریع در صدور پروانه ساختمانی وآموزش کارکنان در این زمینه، اصلاح جامع دفترچه ضوابط طرح تفضیلی و ابلاغ آن به مناطق وا بلاغ کامل طرح بازنگری و پیگیری دقیق سازی ارتفاع طبقات، وحدت رویه و روان سازی مراحل تصویب طرح های تفکیکی و اعمال ماده 101 با ارائه دستورالعمل  واحد در تمام مناطق و وحدت رویه و روان سازی در پاسخگویی  به ارباب رجوع در موضوعات استعلامات آتش نشانی، ایستایی،  ماده 100، پایان سفت کاری و پایان کار از جمله اين موارد در حوزه عمران، معماري و شهرسازي است.

وي تصريح کرد: تحقق موضوع برون سپاری در راستای صدور پروانه و پایان کار و اقدام اجرایی جهت راه اندازی سیستم مکانیزه شهرسازی در تمام مناطق، تحقق پلیس ساختمان در مناطق پانزده گانه، حذف پدیده دلالی و واسطه گری در مناطق شهرداری، برنامه ریزی برای تعیین کاربری براي طرح های موضوعی در اراضی بزرگ شهری، رشد، ارتقا  و خلاقیت در سازمان طراحی شهرداری در ارائه پروژه ای ورزش، فرهنگی و ادرای و  تغيير و تحول در منابع انسانی با رویکرد در تسهیل در امور محوله از ديگر موارد اين حوزه است.

رئيس کميسيون عمران، معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر اصفهان اضافه کرد: همچنين ارائه ضوابط خاص شهرسازی برای بافت های فرسوده جهت تشویق سازندگان و ایجاد دفاتر تسهیل گری برای این بافت ها، تشکیل شورای وحدت رویه در معاونت شهرسازی برای جلوگیری از اختلاف نظرها و ارائه دستورالعمل واحد برای همه مناطق، اقدام اجرایی در تسریع اجرایی پروژه های شاخص مانند ساختمان جدید شهرداری مرکزی، حلقه حفاظتی ترافیکی اصفهان، مرکز همایش های بین المللی، مرکز نمایشگاه های بین المللی، پروژه مشارکتی مجاور منارجنبان و فراهم کردن شرایط تنظیم شناسنامه فنی ساختمان و معرفی مجری ذی صلاح از موارد ديگر اين حوزه محسوب مي شود.

وي تاکيد کرد: برنامه ریزی در خصوص کاهش پرونده های ماده 100 و هماهنگی با مناطق جهت برگزاری  جلسه توجیهی برای مردم در هنگام تحویل پروانه به سبب جلوگیری از تخلفات ساختمانی از مواردي است که در ماه هاي گذشته توسط اين کميسيون گوشزد شده است.

جان نثاري افزود: موارد متعدد دیگری نیز وجود دارد که در ماه های گذشته مورد توجه قرار گرفته و قرار بوده شهرداری ظرف مدت یک و بعضا دو ماه راهکارهای پیشنهادی خود را بیاورد که به تعدادی از آنها اشاره می شود.

وي گفت: ارائه راهکارهای لازم جهت فرهنگ سازی و آموزش در راستای مسائل مرتبط با حوزه عمران ، معماری و شهرسازی توسط رسانه های شهرداری اعم از سیمای شهر، صدای شهر، ایمنا و همچنین قسمت آموزش، آسیب شناسی  فروش کسر پارکینگ در مناطق در هنگام صدور پروانه و پایان کار، گزارش وضیعت شهرک سلامت از نظر  میزان تحقق اهداف تعریف شده برای پروزه  و زمان بندی  اتمام آن و ارتقاء و بهبود وضعیت امور مشارکت ها در شهرداری و بهبود سطح کیفی پروژه های مشارکتی از جمله اين موارد است.

رئيس کميسيون عمران، معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر اصفهان اظهار کرد: ارتقاء نقش بازرسی و کنترل در آسیب شناسی وضع موجود حوزه مرتبط با کميسیون، اقدامات انجام شده جهت حل مشکل سازندگان مسکن پیرو جلسات برگزار شده با آنها، روان سازی و تسهیل در  پرداخت های غیر نقدی و ملکی  به پیمانکاران در پروژه های در دست اجرا،تعیین تکلیف دفاتر پیشخوان با توجه به  نارضایتی موجود و تذکرات ارائه شده قبلی توسط اعضا شورا، برنامه ریزی و تسریع در پروژه بزرگ دولت خانه صفوی، اقدامات انجام شده در ارتقاء سطح نظارت بر پروژه های عمرانی و اقدامات انجام شده در خصوص ارتقا امر زیباسازی در سطح شهر  با توجه به جلسه مشترک، شفاف سازی و تفکیک درآمد و هزینه در سازمان های وابسته به شهرداری و موارد ذکر شده در منشور شورا مرتبط با کمسیون عمران، معماری و شهرسازی از موارد ديگر در اين زمينه است.

وي در پايان گفت: از شهردار اصفهان درخواست دارم که اهم اقدامات انجام شده مرتبط با موارد فوق را در تمام حوزه ها ارائه کنند.

شنبه 25 اردیبهشت 1395

 

 

 

لزوم استفاده از معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌های در حال اجرا / شهر اصفهان نباید جایگاه جولان سبک‌های معماری غربی باشد

 رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: استفاده از معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌های معاصر و پروژه‌های در حال اجرا در سطح شهر باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، عبدالرسول جان‌نثاری در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با بیان اینکه نظارت بر عملکرد شهرداری از وظایف شورای اسلامی شهر است، اظهار کرد: از ابتدای فعالیت شورای اسلامی شهر در دوره چهارم به توجه به معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌ها و ساختمان‌های شهری و توجه به سیما و منظر شهری تاکید کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در این حوزه در ابتدای راه هستیم و هر چند در شهری هستیم که صاحب سبک معماری است اما در استفاده از معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌های معاصر و پروژه‌های در حال اجرا در سطح شهر پیشرفت چندانی نداشته‌ایم.

*‌ ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه توجه به معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌ها

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه توجه به معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌ها و ساختمان‌های شهر بر ما روشن شده است، تصریح کرد: دخالت دادن دانشگاه‌ها در راستای تربیت و پرورش طراحان آینده بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه همچنین توجه به نقش NGO‌ها و سازمان‌های مربوطه مانند سازمان نظام مهندسی بر ما روشن شده است، ادامه داد: باید به سمتی برویم که این ضوابط به صورت دستور‌العمل در دستور کار تمام افراد قرار بگیرد.

جان‌نثاری با بیان اینکه ضوابطی در طرح تفصیلی مشخص کرده‌اند که گلایه‌هایی در راستای سختگیرانه بودن این حوزه در راستای سبک‌های اصیل ایرانی، اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: ضوابطی مانند مشرفیت و سایه‌اندازی در این راستا بوده است اما از نقطه‌ای که هستیم تا نقطه‌ای که باید باشیم، فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه در بحث سیما و منظر کمیته‌ای در شهرداری تشکیل شده است که مالکان و سازندگان را موظف می‌کند که قبل از اجرای نما، نقشه نما تهیه شود و به تصویب این کمیته برسد، اضافه کرد: شهر اصفهان نباید جایگاه جولان سبک‌های معماری غربی باشد و دور از شأن است که در شهر صاحب سبک معماری، نما‌های شیشه‌ای و کامپوزیت در کنار نما‌های ارزشمند انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: ضوابط خوبی تهیه شده و در اختیار طراحان قرار گرفته است، هر چند این ضوابط بعضا نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.

وی با تاکید بر اینکه شهر هم به پروژه‌های شاخص مانند مترو، میدان امام علی (ع) و میدان استقلال و هم به پروژه‌های محلی و منطقه‌ای نیاز دارد، افزود: اما همیشه دچار افراط و تفریط شده‌ایم و ما نباید از پروژه‌های شاخص و پروژه‌های محلی و منطقه‌ای در شهر اصفهان غافل شویم.

*‌ ضرورت تشکیل ستاد ویژه برای رصد و پیگیری پروژه‌های شاخص

جان‌نثاری طولانی شدن اجرای پروژه‌ها یکی از آسیب‌های موجود در این حوزه دانست و گفت: بر تشکیل ستاد ویژه برای رصد و پیگیری پروژه‌های شاخص تاکید شده است و توسعه و پیشرفت شهر باید با نگاهی عدالت محور و توجه به مناطق محروم همراه باشد.

وی با بیان اینکه همچنین در این کمیسیون به تهیه پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، سلامت و پیوست‌های زیست محیطی برای پروژه‌های اجرایی در شهر تاکید شده است، اظهار کرد: انجام مطالعات دقیق فاز صفر پروژه‌ها و امکان‌سنجی اولیه امری مهم و ضروری است و این مهم از تاکیدات شورای اسلامی شهر است.

*‌ مطالعات فاز صفر تمام پروژه‌ها باید در ابتدا به صورت کامل و دقیق انجام شود

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه مطالعات فاز صفر تمام پروژه‌ها باید در ابتدا به صورت کامل و دقیق انجام شود، ادامه داد: توجه به معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌ها و استفاده از توان و تخصص متخصصان و مشاوران طرح و برون‌سپاری در سازمان طراحی مورد تاکید بوده است.

8782

وی با بیان اینکه توجه به صرفه و صلاح اقتصادی در پروژه‌ها نیز مورد تاکید بوده و این مهم باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: مردم بهره‌برداران واقعی پروژه‌های اجرایی در شهر هستند و توجه به نظرات و خواسته‌های مردم از تاکیدات ما در فرایند طراحی بوده است.

جان‌نثاری با تاکید بر اینکه جلوگیری از تغییرات در حین اجرای پروژه‌ها امری مهم و ضروری است و اعمال تغییرات در حین اجرای پروژه‌ها یکی از آسیب‌های موجود در این حوزه محسوب می‌شود، اضافه کرد: طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی را با سازندگان مسکن و حوزه‌های مرتبط با مسکن داشته‌ایم و آسیب‌شناسی مشکلات این حوزه یکی از خروجی‌های این جلسات بوده که حدود 70 مشکل را احصاء کردیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از این مشکلات مربوط به فرایند‌های اجرایی در داخل شهرداری و برخی از مشکلات نیز به حوزه نظام مهندسی و حوزه‌های دیگر مانند آب، برق و گاز بود، تاکید کرد: قرار شد که کمیته مشترکی شامل معاونت معماری و شهر‌سازی شهرداری، اداره کل راه و شهر‌سازی، سازمان نظام مهندسی و شورای شهر با محوریت شورای اسلامی شهر تشکیل شود.

*‌ شهرداری و نظام مهندسی دو بال برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز‌ها هستند

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این کمیته تاکنون چندین جلسه برگزار کرده و اقداماتی را در زمینه رفع این مشکلات در حال انجام است، افزود: دید ما این بود که مشکلات پیش روی افرادی که در شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند، را برطرف کنیم.

8783

وی با تاکید بر اینکه به دنبال این سرمایه‌گذاری اشتغال ایجاد می‌شود و بیش از 350 شغل با حوزه ساخت و ساز مرتبط است که اگر بتوانیم مشکلات این حوزه را برطرف کنیم، اشتغال نیز تقویت می‌شود، گفت: شعار در راستای پهن کردن فرش قرمز برای استفاده از مشارکت سرمایه‌گذاران باید محقق شود و اگر فرش قرمز پهن نمی‌کنیم، حداقل باید سیم خاردار‌ها را برداریم و ما در حال حاضر در حال جمع کردن سیم خاردار‌ها هستیم.

جان‌نثاری با اشاره به اینکه نقش سازمان نظام مهندسی در فرایند کنترل ساختمان و رعایت مقررات ملی بر همه ما روشن است، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی در این حوزه نقش مهم و پر‌رنگی دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری و نظام مهندسی دو بال برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز‌ها هستند و برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز‌ها باید ساختار تعریف شود، ادامه داد: رعایت اخلاق حرفه‌ای، سرعت‌بخشی به فرایند‌های انجام کار، تکریم مراجعه‌کنندگان به شهرداری، شفاف‌سازی مباحث مالی و آموزش مهندسان و مردم از موارد قابل توجه در نظام مهندسی است.

*‌ برون‌سپاری در تمام حوزه‌های مرتبط با شهر‌سازی و معماری گسترش یابد

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در مباحث شهرداری توجه به برون‌سپاری از تاکیدات شورای شهر بوده است، تصریح کرد: متاسفانه در حوزه برون‌سپاری از شهر‌های دیگر عقب هستیم و بروون‌سپاری باید بیش از پیش به معنای واقعی کلمه در تمام حوزه‌های مرتبط با شهر‌سازی و معماری گسترش یابد، مگر در مواردی که وظیفه  حاکمیتی است که براساس قانون شهرداری نمی‌تواند برون‌سپاری کند.

8785

وی با اشاره به اینکه برون‌سپاری باید به شرطی انجام شود که کار را برای مردم راحت و شفاف کند، اضافه کرد: از شهرداری خواسته شده که این موضوع را رصد و پیگیری کند تا آنچه مورد نظر بوده محقق شود.

جان‌نثاری با بیان اینکه مردم باید در یک زمان کوتاه، با کمترین هزینه و راحت‌ترین راه کار خود را در شهرداری انجام بدهند، تاکید کرد: ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم در امر برون‌سپاری مورد تاکید بوده و ایجاد سیستم مکانیزه کامپیوتری، داشتن قوانین شفاف و روشن و وجود رویه‌های کوتاه و صریح از جمله این زیر‌ساخت‌ها است.

*‌ پدیده شوم دلالی در شهرداری باید حذف شود

وی با تاکید بر اینکه عدم شفافیت مالی در شهرداری از دغدغه‌های ما بوده است، افزود: تاکید ما بر حذف پدیده شوم دلالی در شهرداری بوده و شفافیت قوانین راهکار برخورد با پدیده شوم دلالی است و قوانین باید به صورت روشن و شفاف در یک سیستم مکانیزه در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: درخواست ما از شهرداری این بوده که به میزانی که به ایجاد پل، رو‌گذر، زیر‌گذر نگاه ویژه می‌شود، باید به بحث سیستم مکانیزه نیز در بحث تخصیص بودجه و رصد مشکلات آن توجه ویژه شود و در حال حاضر قرارداد آن منعقد شده و فاز‌هایی از آن نیز آغاز شده است.

*‌ سامانه مهندسان طراح و ناظر در شهرداری راه‌اندازی شده است

وی با اشاره به اینکه سیستم مکانیزه 40 برنامه دارد که فرایند‌های مختلف را پوشش می‌دهد و در حال حاضر تعدادی از این برنامه‌ها نیز اجرایی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر سامانه مهندسان طراح و ناظر در شهرداری راه‌اندازی شده است.

8791

جان‌نثاری با بیان اینکه در جلسات اولیه برای بررسی برنامه اصفهان 1400 هستیم و مواردی که در این برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد در برنامه‌ریزی‌های شهری باید رعایت شود، ادامه داد: در شهرداری هرگونه مصوبه در قالب تراکم براساس نقشه است و مخالف با بارگذاری بیشتر و تراکم بیشتر هستیم.

وی با تاکید بر اینکه هر شهروند در حد دو طبقه بدون پرداخت هزینه تراکم می‌تواند ساخت و ساز کند و برای اضافه شدن طبقات دیگر براساس قانون باید هزینه آن را به عنوان هزینه تراکم به شهر پرداخت کند، تصریح کرد: براساس اصول شهر‌سازی در شهر به ساختمان ارتفاع‌دار و ساختمان بدون ارتفاع نیاز داریم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه تخفیف 35 درصدی شامل ماده 100 نمی‌شود، اضافه کرد: یکی از اقداماتی که طی 6 ماه اخیر صورت گرفته، استفاده از نرم‌افزار محاسبات مالی است.

وی با بیان اینکه نرم‌افزار محاسبات مالی در مناطق شهرداری نصب شده است، تاکید کرد: دفترچه تراکم همیشه در سایت شهرداری بوده و قابل دریافت است و دفترچه ضوابط شهر‌سازی نیز در معاونت معماری و شهر‌سازی در قالب لوح فشرده وجود دارد و قابل ارائه به شهروندان است.

جان‌نثاری با تاکید بر اینکه برون‌سپاری در شهرداری صورت گرفته و افراد خارج از مجموعه شهرداری برای انجام کار برای شهرداری وارد می‌شوند، افزود: پروژه‌هایی که می‌خواهد در شهر شکل بگیرد و اجرایی شود باید ابتدا مطالعات فاز صفر آن انجام شود.

*‌ پلیس ساختمان از حلقه‌های مفقوده سیستم ساخت و ساز بوده است

وی با اشاره به اینکه بحث پلیس ساختمان از حلقه‌های مفقوده سیستم ساخت و ساز بوده است، گفت: اما پیگیری‌های لازم در راستای ایجاد پلیس ساختمان انجام شده و در حال حاضر واحدی برای این مهم در شهرداری شکل گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: پلیس ساختمان در برخی از مناطق شهرداری راه‌اندازی شده است و جلوگیری از خلاف‌سازی‌ها، کاهش پرونده‌های ماده 100 و جلوگیری از مزاحمت‌هایی که بعضا در ساخت و ساز‌ها ایجاد می‌شود از وظایف پلیس ساختمان است.

وی ادامه داد: در دفترچه طرح تفصیلی طرحی به عنوان ضوابط پیش‌نما پیش‌بینی شده و نمای ساختمان‌ها در شهر باید براساس این ضوابط باشد.

جان‌نثاری در پایان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در راستای نهادینه شدن یک امر در جامعه نقش اول را دارد، تصریح کرد: رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های شهرداری باید در راستای توجه به معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌های شهری و ساختمان‌ها فرهنگ‌سازی کنند.

8791

 

 

 

برای اولین بار تخفیف 35 درصدی در شهرداری ها ، به امید تحرک مسکن و خدمات مهندسی

رئیس کمیسیون عمران ، معماری و شهرسازی به تصویب طرح 35 درصدی تراکم ساختمانی اشاره کرد و گفت : در سال های گذشته بعضا تخفیف ده درصدی علاوه بر بیست درصد ارائه می شده است .امسال نیز پیشنهادی ارائه شد و با قید دوفوریت در جلسه علنی شورای شهر مطرح گردید .

عبدالرسول جان نثاری به بیان این موضوع اشاره کرد و فرمود : در جلسه شورای شهر  مطرح کردیم که این ده درصد نمی تواند مشکلی را حل کند ، باید یک بسته پیشنهادی برای خروج از رکود از وضع موجود ارائه کنیم و دوفوریت لایحه به یک لایحه با رای اعضای شورای شهر تصویب گردید.

سپس لایحه در کمیسیون مشترک عمران ، معماری و شهرسازی و کمیسیون اقتصادی مورد بحث قرار گرفت و تغییراتی در آن اعمال شد.

مبلغ ده درصد به پانزده درصد تبدیل گردید که کلا به تخفیف سی و پنج درصد به شرط پرداخت نقدی تبدیل گردید و مقرر گردید مالکینی که تا 20 اسفند ماه برای دریافت پروانه مراجعه نموده و تسویه حساب مالی را انجام دهند ، از این تخفیف برخوردار خواهند شد.

این مالکین حق دارند تا پایان شهریور ماه سال آینده اقدام به تکمیل مدارک خود و اخذ پروانه نمایند.همچنین تاکید شد معاونت محترم شهرسازی اقدامات لازم را جهت تسهیل در فرایند صدور پروانه انجام داده و رایزنی های لازم با سایر ارگان های مرتبط مانند سازمان نظام مهندسی انجام دهد.

94/11/7

شورای شهر مصوبه‌ای در زمینه برون‌سپاری به دفاتر پیشخوان نداشته است / اخذ هرگونه وجه توسط دفاتر پیشخوان غیر‌قانونی است

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای شهر به هیچ عنوان مصوبه‌ای را به شهرداری در خصوص برون‌سپاری به دفاتر پیشخوان نداشته و دفاتر پیشخوان از نظر شورای شهر غیر‌قانونی است و اخذ هرگونه وجه توسط دفاتر پیشخوان غیر‌قانونی است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، رسول جان‌نثاری در یکصد و نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اظهار کرد: اخیرا مراجعاتی را به کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای شهر یا دبیر‌خانه شورای شهر مبنی بر اعتراض به عملکرد دفاتر پیشخوان داشتیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه اکثر موارد را شهرداری به حق یا به ناحق به شورای شهر ارجاع می‌دهد و هر زمانی که مشکلی ایجاد شود، عنوان می‌کنند که شورای شهر انجام این کار‌ها را به ما ابلاغ کردند و سنگ این موضوع را روی پای شورا انداخته‌اند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: البته در جلسات غیر‌علنی سه، چهار ماه پیش این پیش‌بینی را کردیم  و تذکر دادیم که شهرداری دنبال راه و چاره باشد و رویکرد خود را مشخص کند.

وی با تاکید بر اینکه اما متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و هیچ جلسه‌ای پس از جلسات تلفیق در این زمینه برگزار شد، ادامه داد: شورای شهر به هیچ عنوان مصوبه‌ای را به شهرداری در خصوص برون‌سپاری به دفاتر پیشخوان نداشته و دفاتر پیشخوان از نظر شورای شهر غیر‌قانونی است، مگر اینکه شهرداری دلایل خاص خود را عنوان کند که نیاز به مصوبه شورا ندارد.

جان‌نثاری تاکید کرد: اخذ هرگونه وجه توسط دفاتر پیشخوان غیر‌قانونی است و هم در ابلاغ توسط شورای شهر طی چهار ساله گذشته قید شده که استعلامات باید رایگان باشد و هم لایحه شهرداری که در تاریخ 22 تیر ماه 92 به شورای شهر ارسال شده بود و شهرداری درصدد دریافت هزینه بوده، در شورای شهر رأی نیاورده است و تاکید اعضای شورای شهر این بوده که دریافت هرگونه وجه برای استعلام غیر‌قانونی است.

وی با بیان اینکه شورای شهر در منشور شورا نیز تاکید کرده است که ما با اصل برون‌سپاری موافق هستیم، اما زیر‌ساخت‌های مورد نیاز آن باید فراهم شود، افزود: پس از آماده شدن زیر‌ساخت‌ها نیز امور را بالید به فردی بدهند که از شهرداری توانمند‌تر، چابکتر و سریع‌تر باشد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هیچ یک از این اتفاقات به وقوع نپیوسته است و هنوز زیر‌ساخت‌های این موضوع فراهم نشده است و در حال حاضر این امور را به افرادی واگذار کرده‌اند که از شهرداری بسیار عقب‌تر هستند و شهرداری باید این موضوع را به صورت منطقی پیگیری کند.

وی با اشاره به خطوط BRT اظهار کرد: در حال حاضر BRT در خیابان جی در حال انجام است و جزو تاکیدات شورا بوده که در مکان‌هایی BRT احداث می‌شود، بستر و لاین آن باز‌سازی شود.

جان‌نثاری با تاکید بر اینکه اما متاسفانه در خیابان جی با وجود اینکه مناقصه برای اجرا انجام شده است، بدون اینکه بستر را برداشت کنند و لایه بتن را انجام بدهند، خط اجرا می‌شود، ادامه داد: زمانی که این خط بارگذاری می‌شود، خط دچار مشکل می‌شود و مجبوریم که خطی که در حین بهره‌برداری است را مسدود کنیم.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های BRT نیز به صورت مشارکتی ساخته می‌شده و ما گروهی را برای بازدید از ایستگاه‌ها فرستادیم، تصریح کرد: جزئیاتی که در خط یک انجام شده با جزئیات خط دو کاملا متفاوت است و متاسفانه افت شدید کیفیت در آن است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: هزینه‌ای که در پارکینگ‌های عمومی مانند پارکینگ خیابان لاهور و پارکینگ خیابان نظام‌الملک انجام شده است، بهره‌برداری نمی‌شود و معاونت حمل و نقل و ترافیک یا باید ورودی را اصلح کند یا راهکار و تمهیداتی را بیندیشد که این پارکینگ‌ها به صورت مناسب به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اهمیت نگهداری این پارکینگ‌ها تاکید کرد: فضا‌های این پارکینگ‌ها باید به صورت مناسب نگهداری شود و مانیتور‌های این پارکینگ‌ها در زمان دریافت پول از شهروندان باید برای شهروندان قابل رویت باشد.

جان‌نثاری با تاکید بر اینکه پیگیری‌های لازم باید از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در این زمینه صورت بگیرد، افزود: وجود تاکسی‌متر‌ها یکی از مباحثی بوده که با‌ر‌ها از سوی شورای شهر مطرح شده است.

وی با بیان اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری باید دغدغه پیگیری و رسیدگی به موضوع تاکسی‌متر را داشته باشد، گفت: باید همت جدی در این زمینه باشد تا به این موضوع مهم رسیدگی شود.

شنبه 3 بهمن 1394

توسط جان نثاری مطرح شد:آسیب شناسی 75 مورد مشکلات حوزه ساخت و ساز در شورای شهر

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، عبدالرسول جان نثاری در نشست کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر با انبوه سازان و سازندگان مسکن اظهار کرد: این جلسه برای دومین مرتبه با حضور افراد فعال در حوزه ساخت و ساز برگزار شده و با برگزاری این جلسات به دنبال رصد و رسیدگی به مشکلات افراد فعال در این حوزه باشیم.

وی اضافه کرد: شورای شهر متعلق به مردم است و درب شورای شهر باید به روی تمام مردم و افراد فعال در حوزه ساخت و ساز باز باشد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر کمیسیون های تخصصی در شورای شهر فعالیت می کنند و در راستای رسیدگی به مشکلات شهر تلاش می کنند.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون های شورای شهر باید اتاق افکری باشند تا مسائل و مشکلات شهر در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، ادامه داد: اتاق فکری باید در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر با حضور 30 نفر از افراد فعال در حوزه ساخت و ساز تشکیل شود.

جان نثاری با بیان اینکه مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، باید به مسئولان منتقل شود، تاکید کرد: بخشی از مباحث مربوط به ساخت و سازها مربوط به شهرداری بوده و شهرداری این مشکلات را به ادارات منتقل کرده است.

وی با اشاره به اینکه همیشه زمانی که در جلسات هستیم، تصور می کنیم که اصفهان خوب بوده، اول است و هیچ مشکلی در اصفهان وجود ندارد اما به این صورت نیست، افزود: زمانی که مسائل و مشکلات تکرار می شود باید به دغدغه مسئولان تبدیل شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بحث ساخت و ساز و امور شهرسازی  مسائل جدی و اساسی است و طی دو سال گذشته تلاش کرده ایم که این مسائل دغدغه مسئولان شود.

وی با تاکید بر اینکه جو باید شکسته شود و فضایی برای اقدامات اصلاحی ایجاد شود، اظهار کرد: در شهرداری و شورای شهر به این باور رسیده ایم که آن قسمتی که از شهرداری نان آور است، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری است.

جان نثاری با بیان اینکه شرایط سختی بر کشور حاکم است و رکود ساخت و ساز و مسائل دیگر از مشکلات موجود در کشور است، ادامه داد: ما هنوز نفهمیده ایم که با وجود گذشت دو سال از عمر دولت، سیاست اصلی دولت در حوزه مسکن چیست.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه صحبت زیاد می شود اما اقدام عملی و اجرایی در این زمینه صورت نگرفته است، تصریح کرد: طی دو سال گذشته مشکلات شناسایی شده و باید راهکارها در حوزه رسیدگی به وضعیت ساخت و سازها ارائه شود.

در این جلسه مقرر شد که در کمیته مشترکی با شرکت شهرداری اصفهان ، سازمان نظام مهندسی ، انبوه سازان و شورای اسلامی شهر تشکیل شده  برای حل مشکلات موجود ، راهکارهای لازم را ارائه نماید و هر سه ماه یکبار این جلسه تکرار و اقدامات انجام شده ارائه گردد.

به همت کمیسیون عمران با جمع بندی مسائل مطرح شده در جلسات مشترک با سازندگان مسکن در جلسات مشترک با سازندگان مسکن ، طراحان و مشاورین و همچنین مردم بهره بردار یک لیست شامل بیش از 75 مورد از مشکلات موجود بر سر راه ساخت و ساز ارائه گردید.تعدادی از این مشکلات به شهرداری و همچنین تعدادی به سازمان نظام مهندسی بر می گشت . همچنین اداراتی مانند آب ، برق ، گاز و مخابرات نیز در این لیست قرار داشتند.

تعدادی از انبوه سازان به روال برون سپاری در شهرداری انتقاداتی داشتند و دفاتر پیشخوان دولت را فاقد صلاحیت لازم برای برون سپاری مسائل تخصصی داشتند .جناب آقای مهندس صمصام شریعت بیان نمودند که کار در مرحله آزمایشی است و در صورتی که احساس کنیم کار از کیفیت مناسب برخوردار نیست ، اصلاح خواهیم کرد.

تعدادی از سازنگان مسکن روش توزیع خدمات نظارت در سازمان نظام مهندسی را که در آن حق انتخاب ناظر از مالکین گرفته شده است را حذف شایسته سالاری دانستند و خواستار اصلاح این روش شدند.

رئیس کمیسیون عمران ، معماری و شهرسازی بیان نمود که مبحث دوم مقررات ملی دارای ایرادات جدی و اساسی است و در صورت ابلاغ آن قطعا قرایند ساخت و ساز را بسیار پیچیده تر می کند و خواستار بررسی بیشتر و انجام کار کارشناسی قبل از ابلاغ آن شد .همچنین وی بیان کرد که در جلسات مشترکی که با معاونت شهرسازی و معماری و همچنین اداری مالی شهرداری داشته ایم ، تعدادی از این موارد مشکلات بررسی شده و مقرر شده است که شهرداری اصفهان با تمام قوا و با جدیت کامل در حل مشکلات تلاش نماید .

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با همدلی و همراهی که فعلا در بین مسئولین پیش آمده است، گامی به جلو برداشته شود و شاهد یک تحول اساسی و چشم گیر در این حوزه باشیم و انشالله شاهد تحول سیستم شهرسازی در این دوره باشیم.

در ادامه به جمع بندی مشکلات ارائه شده در جلسات مشترک کمیسیون عمران ، معماری و شهرسازی و عوامل موثر در ساخت و ساز و همچنین مکاتبات و مراجعات انجام شده اشاره ای خواهیم کرد:

1-    در محاسبه مالی در مناطق مختلف وحدت رویه وجود ندارد و حتی دو نفر محاسب با هم یکسان محاسبه نمی کنند.

2-    عدد ضریب 5/2 برابر تراکم در بعضی از مناطق توجیه اقتصادی برای سازنده وجود ندارد.

3-    ضوابط شهرداری اصفهان خیلی سخت گیرانه است .در شهرهای دیگر ایران اصلا اینچنین نیست.

4-    ما سازندگان برای سرمایه گذاری در شهرهای دیگر مانند تهران ، رشت ، مازندران ، مشهد و ... رفته ایم.اما ما شهرمان را دوست داریم و می خواهیم در اصفهان هم فعال باشیم.

5-    در بعضي از شهرهاي كشور پروانه به سرعت صادر مي شود و زمان زياد نمي برد.

6-    در بعضی از شهرها چند روزه پروانه  صادر می کنند و این قدر طول نمی کشد.

7-    در شهرهای دیگر از بخش خصوصی هم در صدور پروانه استفاده کرده اند ، چرا اصفهان به ما مجوز نمی دهد؟

8-    ما انبوه سازان باید خودمان بتوانیم مراحل پروانه مان را پیگیری کنیم .به ما مجوز کارگزاری بدهید.

9-    چرا مردم را سراغ دفاتری می فرستید که اطلاعات کافی ندارند؟

10-در ارجاع پرونده ها به ماده صد وحدت رویه نیست . مناطق سلیقه ای عمل می کنند .برای چند متر اختلاف جزئی پرونده را به ماده صد می فرستند.

11-پس از شكايت مجاورين ، شهرداری بدون توجه به محق بودن طرف اقدام به تعطیلی کار می کند.

12-چرا برای 5/0 متر اضافه یک واحد پارکینگ برای یک تجاری یا اداری محاسبه می کنند.

13-هزينه بيمه هاي ساختماني واقعا اضافه است و اینها هیچگونه خدمتی جهت این هزينه نمی کنند.

14-چرا آتشنشانی برای نقشه های اطفاء حریق ، مجدد هزينه کنترل می گیرد ، مگر اول بار هزينه نگرفته اند؟ مگر خود آن شرکت از ما برای تهیه نقشه ها هزينه نگرفته است؟

15-اداره استاندارد به جای مراجعه به ساختمان ها به سر منشا تولید محصولات مراجعه کند و کار را کنترل کند.

16-چرا شهرداری برای صدور استعلامات آب ، برق ، و گاز از ما تسویه حساب می خواهد ؟

17-هزینه های دریافت اداره برق ، برای انشعابات بالاست. هزينه هاي دريافتي اداره برق جهت انشعابات برق بسيار بالا است.

18-اداره آب با توجه به فرمول جدید که بر اساس منطقه بندی ارائه شده است ، هزينه هاي بالايي مي گيرد و بر خیابان اصلی را ملاک قرار می دهد.

19-اداره برق ، پست های برق کمپکت را قبول ندارد و مساحت ها را بالا برده است.

20-چرا شهرداری برای پست برق هزینه می گیرد ، چرا پارکینگ طلب می کند ، ما باید هم زمین بدهیم هم هزينه پروانه پست

21-اگر بخواهیم سطح اشغال را کمتر از 60 در صد بگیریم و طبقه را بالا ببریم ، اجازه نمی دهند .باید در بعضی از مناطق که مشکلی نیست اجازه بدهند.

22-چرا نظام مهندسی خودش ناظرین را انتخاب می کند .حق مالكين هست كه ناظرین را انتخاب كنند.

23-بعضی از ناظرین خصوصا برق و تاسیسات اصلا توجیه نیستند و تجربه كافي ندارد و صنعتی هستند.

24-برای اخذ تاییدیه ها خیلی سرگردان هستیم .20 روز یک سقف را اجرا می کنیم ، 20 روز هم دنبال امضا جمع کردن از مهندسين هستیم.

25-نظام مهندسی فکری برای پروژه های بزرگ که تعدد ناظر و طراح دارد بکند . تعدد امضا ها بسیار مشکل ساز شده است.

26-چرا باید یک ساختمان که کلا 280 متر زیر بنا دارد باید مهندس برق و تاسیسات بخواهد. (مثلا هر طبقه 70 متر و 4 سقف دارد.)

27-چرا نظام مهندسی هزينه مهندسین را نمی دهد و آنها بعضا از كارفرمايان و مالكين پول  می گیرند.

28-برای تغییرات جزئی در ساخت مراحل خیلی پیچیده ای را باید در نظام مهندسی طی کنیم.

29-برای ورودی های شهر اصفهان فکری بکنید .شهر اصفهان شان خیلی بالایی دارد.

30-شهرداران و مسئولین شهرسازی را هر دو سال یک بار تغيير دهيد. مانند مسئولین بانک ها

31-قانون اخذ هزینه برای حفاری ها مراحل زیاد دارد و در مناطق یکسان عمل نمی شود.

32-با توجه به درآمد پایین شهرداری ها ، در پرونده ها بر دلایل جزئی هزينه مجدد می گیرند.

33-حضور ما در عرصه ساخت و ساز توجیه اقتصادی ندارد و فقط برای پرسنل و کارگران در صحنه هستیم.

34-عدد 600 متر برای تراکم مجاز ( در کنار 120 درصد ) ایراد دارد.این کار مقابل تجمع قطعات و رسیدن به قطعات درشت دانه را می گیرد.

35-زمان 5 سال برای استفاده از پروانه کم است.باید اضافه شود.

36-جدیدا اداره گاز گفته باید پست گاز هم در پلاک پیش بینی شود.

37-در شهر دید خوبی نسبت به انبوه ساز و سازندگان مسکن نیست .حداقل باید به ما مانند یک کار آفرین نگاه شود.

38-چرا جدیدا شهرداری برای نخاله دریافت پول می کند؟

39-شهرداری دنبال درآمدهای پایدار باشد به جای تراکم فروشی

40-در پروانه ها اول هزينه تراكم را می گیرند و بعد دنبال تایید نقشه ها هستند..( پروانه های بالای 4000 متر ) خیلی زمان بر است.

41- با توجه به زمان بالاي صدور پروانه چک های شش ماهه ما هم پول شده است ولی هنوز پروانه دست ما نیست.

42-شهرداری مناطق می گویند شورا برای ما یک بودجه مشخص کرده است. ما باید به هر حال آن را از مردم بگیریم.

43-در کنترل نقشه های نما آزادی اختیار از طراحان گرفته شده است. هم ضوابط نیاز به بازنگری دارد هم افراد کنترل کننده.

44-با حفظ سایه اندازی و مشرفیت اجازه بدهید آسانسور تا روی پشت بام برود. چرا سخت گیری می شود.

45-هزینه های نظام مهندسی خیلی بالاست.چرا هزينه نظارت را همان اول بار نقدی می گیرند.

46-به تعاونی های مسکن کمک کنید در سطح اشغال و ارتفاع .البته در چهارچوب ضوابط

47-هزینه های سربار تعاونی ها اعم از بیمه ، دارایی و ... بالاتر از بخش خصوصی است.در شهرداری لااقل مساعدت بیشتری در تراکم و عوارض بشود.

48-سیاست کلی دولت برای مسکن هنوز مشخص و شفاف نیست.چرا فکری نمی شود.(تکلیف مسکن اجتماعی و ...)

49-در مشارکت ها سعی کنید از انبوه سازان که دارای صلاحیت حرفه ای هستند استفاده کنید.چرا در برخي از پروژه ها مشارکتی شهرداری ها دست افرادی است که اصلا صلاحيت ندارند.(ارتباط حاکم بر ضابطه است.)

50-قانون مجریان ذیصلاح را اجرایی کنید.البته به صورت صحیح و اصولی.

51-از ظرفیت انبوه سازان برای بافت های فرسوده استفاده کنید.

52-جدیدا در شهرداری پارکینگ مهمان محاسبه می کنند. دلیل این کار چیست؟

53-بر زیر ساخت ها در بحث گردشگری کمک کنید.برای هتل سازی فکری بکنید.اجازه تغییر کاربری برای ساخت هتل داده شود تا هزینه زمین اولیه کاهش یابد.

54-با اخذ تضمین و ضمانت نامه و بیمه دست انبوه ساز را باز بگزارید. نظارت های مضاعف ، کار را کند کرده است.

55-ارتباط مشارکت ها با انبوه سازان ضعیف است.باید قوی تر شود.

56-مواظب باشید به جای فرش قرمز برای سرمایه گزاران سیم خاردار و مین کار نگزارید.

57-وحدت رویه در حوزه های مختلف پایان کار ، پایان سفت کاری ، آتش نشانی ، ایستایی حاکم شود.

58-دفاتر حقوقی برای مهندسین ناظر باشد که ما با یک مهندس طرف باشیم.

59-جلسات ممتد باشد (یک ماهه) و هم چنین فقط به یک موضوع متمرکز شوید.

60-مدیران ارشد امیدواری می دهند اما برخورد بدنه این را نشان نمی دهد و سراسر نا امیدی است .

61-در شهرهای دیگر برای هزينه بیمه اقرار می گیرند.شما هم بگیرید.(اقرار می گیرند که مالک خودش پرداخت کند)

62-چرا مبالغي که برای کسر پارکینگ شهرداری می گیرد ، پارکینگ نمی سازد. شهرداری از همه تجاری ها مبلغ کسري پارکینگ را دريافت مي كند پس چرا پاركينگ احداث نمي شود؟

63-برای دو ساختمان مشابه از نظر قیمت فروش به شهرداری اصفهان دو میلیارد می دهیم. به شهرداری تهران 600 میلیون داده ایم.

64-گرفتن پایان کار از اصل گرفتن پروانه سخت تر و پیچیده تر شده است.

65-در بازدید سقف ها که از طرف معاونت شهرسازی و نظام مهندسی انجام می شود ، مهندس مکانیک و برق در هنگام بتن ریزی حذف شوند و در هنگام تاسیسات حضور داشته باشند و به وظیفه اصلی خودشان بپردازند.

66-شهرداری مناطق به محض ورود یک سازنده برای او دندان تیز می کنند که وجوه آنچنانی بگیرند.

67-سرمایه گزاران انتظار احترام دارند ولی فعلا مظلوم واقع شده اند.

68-برون سپاری را را به معنای واقعی کلمه انجام  دهید. از شهرهای دیگر عقب هستید.

69-با توجه به ارائه ضوابط در دفترچه طرح تفضیلی ، پس چرا هنوز استعلام آتشنشانی گرفته می شود؟

70-چرا دو تیم کنترل نظارت وجود دارد ؟ یکی در شهرسازی ، یکی در نظام مهندسی .این ها ادغام شود که مردم سرگردان نشوند.

71-مگر در شهرداری ها اشتباه نمی شود که می گویند اگر بیرون بدهیم اشتباه می شود.( دلیل تعطیلی دفاتر کارگزاری قبلی)

72-اگر در یک سال ما 5 میلیون متر مربع ساخت و ساز داریم یعنی بخش خصوصی دارد 5000 میلیارد تومان کار می کند.مگر این ارزش کمی دارد؟

73-مصرف انرژی ما بالاست.یک خانه ایرانی حداقل 5/3 برابر خانه اروپایی انرژی مصرف می کند.چرا شهرداری و نظام مهندسی فکری نمی کنند.فقط نباید پروانه صادر کرد.به این مسائل هم باید فکری کرد.

74-منشور شورا خوب است .اما چقدر موفق بوده اید شهرداری را با خودتان همراه کنید.

75-شورا آنچنان كه قانون ذكر كرده است فعال نيست شما باید به مردم پاسخگو باشد.

76- چه فکری برای خروج پادگان ها کرده اید؟چه فکری برای تفکیکی زمین ها دارید؟

 

زیر مجموعه ها

بازگشت به بالا