صفحه اصلیاخبارتوسط جان نثاری مطرح شد:آسیب شناسی 75 مورد مشکلات حوزه ساخت و ساز در شورای شهر

توسط جان نثاری مطرح شد:آسیب شناسی 75 مورد مشکلات حوزه ساخت و ساز در شورای شهر

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، عبدالرسول جان نثاری در نشست کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر با انبوه سازان و سازندگان مسکن اظهار کرد: این جلسه برای دومین مرتبه با حضور افراد فعال در حوزه ساخت و ساز برگزار شده و با برگزاری این جلسات به دنبال رصد و رسیدگی به مشکلات افراد فعال در این حوزه باشیم.

وی اضافه کرد: شورای شهر متعلق به مردم است و درب شورای شهر باید به روی تمام مردم و افراد فعال در حوزه ساخت و ساز باز باشد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر کمیسیون های تخصصی در شورای شهر فعالیت می کنند و در راستای رسیدگی به مشکلات شهر تلاش می کنند.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون های شورای شهر باید اتاق افکری باشند تا مسائل و مشکلات شهر در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، ادامه داد: اتاق فکری باید در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر با حضور 30 نفر از افراد فعال در حوزه ساخت و ساز تشکیل شود.

جان نثاری با بیان اینکه مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، باید به مسئولان منتقل شود، تاکید کرد: بخشی از مباحث مربوط به ساخت و سازها مربوط به شهرداری بوده و شهرداری این مشکلات را به ادارات منتقل کرده است.

وی با اشاره به اینکه همیشه زمانی که در جلسات هستیم، تصور می کنیم که اصفهان خوب بوده، اول است و هیچ مشکلی در اصفهان وجود ندارد اما به این صورت نیست، افزود: زمانی که مسائل و مشکلات تکرار می شود باید به دغدغه مسئولان تبدیل شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بحث ساخت و ساز و امور شهرسازی  مسائل جدی و اساسی است و طی دو سال گذشته تلاش کرده ایم که این مسائل دغدغه مسئولان شود.

وی با تاکید بر اینکه جو باید شکسته شود و فضایی برای اقدامات اصلاحی ایجاد شود، اظهار کرد: در شهرداری و شورای شهر به این باور رسیده ایم که آن قسمتی که از شهرداری نان آور است، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری است.

جان نثاری با بیان اینکه شرایط سختی بر کشور حاکم است و رکود ساخت و ساز و مسائل دیگر از مشکلات موجود در کشور است، ادامه داد: ما هنوز نفهمیده ایم که با وجود گذشت دو سال از عمر دولت، سیاست اصلی دولت در حوزه مسکن چیست.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه صحبت زیاد می شود اما اقدام عملی و اجرایی در این زمینه صورت نگرفته است، تصریح کرد: طی دو سال گذشته مشکلات شناسایی شده و باید راهکارها در حوزه رسیدگی به وضعیت ساخت و سازها ارائه شود.

در این جلسه مقرر شد که در کمیته مشترکی با شرکت شهرداری اصفهان ، سازمان نظام مهندسی ، انبوه سازان و شورای اسلامی شهر تشکیل شده  برای حل مشکلات موجود ، راهکارهای لازم را ارائه نماید و هر سه ماه یکبار این جلسه تکرار و اقدامات انجام شده ارائه گردد.

به همت کمیسیون عمران با جمع بندی مسائل مطرح شده در جلسات مشترک با سازندگان مسکن در جلسات مشترک با سازندگان مسکن ، طراحان و مشاورین و همچنین مردم بهره بردار یک لیست شامل بیش از 75 مورد از مشکلات موجود بر سر راه ساخت و ساز ارائه گردید.تعدادی از این مشکلات به شهرداری و همچنین تعدادی به سازمان نظام مهندسی بر می گشت . همچنین اداراتی مانند آب ، برق ، گاز و مخابرات نیز در این لیست قرار داشتند.

تعدادی از انبوه سازان به روال برون سپاری در شهرداری انتقاداتی داشتند و دفاتر پیشخوان دولت را فاقد صلاحیت لازم برای برون سپاری مسائل تخصصی داشتند .جناب آقای مهندس صمصام شریعت بیان نمودند که کار در مرحله آزمایشی است و در صورتی که احساس کنیم کار از کیفیت مناسب برخوردار نیست ، اصلاح خواهیم کرد.

تعدادی از سازنگان مسکن روش توزیع خدمات نظارت در سازمان نظام مهندسی را که در آن حق انتخاب ناظر از مالکین گرفته شده است را حذف شایسته سالاری دانستند و خواستار اصلاح این روش شدند.

رئیس کمیسیون عمران ، معماری و شهرسازی بیان نمود که مبحث دوم مقررات ملی دارای ایرادات جدی و اساسی است و در صورت ابلاغ آن قطعا قرایند ساخت و ساز را بسیار پیچیده تر می کند و خواستار بررسی بیشتر و انجام کار کارشناسی قبل از ابلاغ آن شد .همچنین وی بیان کرد که در جلسات مشترکی که با معاونت شهرسازی و معماری و همچنین اداری مالی شهرداری داشته ایم ، تعدادی از این موارد مشکلات بررسی شده و مقرر شده است که شهرداری اصفهان با تمام قوا و با جدیت کامل در حل مشکلات تلاش نماید .

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با همدلی و همراهی که فعلا در بین مسئولین پیش آمده است، گامی به جلو برداشته شود و شاهد یک تحول اساسی و چشم گیر در این حوزه باشیم و انشالله شاهد تحول سیستم شهرسازی در این دوره باشیم.

در ادامه به جمع بندی مشکلات ارائه شده در جلسات مشترک کمیسیون عمران ، معماری و شهرسازی و عوامل موثر در ساخت و ساز و همچنین مکاتبات و مراجعات انجام شده اشاره ای خواهیم کرد:

1-    در محاسبه مالی در مناطق مختلف وحدت رویه وجود ندارد و حتی دو نفر محاسب با هم یکسان محاسبه نمی کنند.

2-    عدد ضریب 5/2 برابر تراکم در بعضی از مناطق توجیه اقتصادی برای سازنده وجود ندارد.

3-    ضوابط شهرداری اصفهان خیلی سخت گیرانه است .در شهرهای دیگر ایران اصلا اینچنین نیست.

4-    ما سازندگان برای سرمایه گذاری در شهرهای دیگر مانند تهران ، رشت ، مازندران ، مشهد و ... رفته ایم.اما ما شهرمان را دوست داریم و می خواهیم در اصفهان هم فعال باشیم.

5-    در بعضي از شهرهاي كشور پروانه به سرعت صادر مي شود و زمان زياد نمي برد.

6-    در بعضی از شهرها چند روزه پروانه  صادر می کنند و این قدر طول نمی کشد.

7-    در شهرهای دیگر از بخش خصوصی هم در صدور پروانه استفاده کرده اند ، چرا اصفهان به ما مجوز نمی دهد؟

8-    ما انبوه سازان باید خودمان بتوانیم مراحل پروانه مان را پیگیری کنیم .به ما مجوز کارگزاری بدهید.

9-    چرا مردم را سراغ دفاتری می فرستید که اطلاعات کافی ندارند؟

10-در ارجاع پرونده ها به ماده صد وحدت رویه نیست . مناطق سلیقه ای عمل می کنند .برای چند متر اختلاف جزئی پرونده را به ماده صد می فرستند.

11-پس از شكايت مجاورين ، شهرداری بدون توجه به محق بودن طرف اقدام به تعطیلی کار می کند.

12-چرا برای 5/0 متر اضافه یک واحد پارکینگ برای یک تجاری یا اداری محاسبه می کنند.

13-هزينه بيمه هاي ساختماني واقعا اضافه است و اینها هیچگونه خدمتی جهت این هزينه نمی کنند.

14-چرا آتشنشانی برای نقشه های اطفاء حریق ، مجدد هزينه کنترل می گیرد ، مگر اول بار هزينه نگرفته اند؟ مگر خود آن شرکت از ما برای تهیه نقشه ها هزينه نگرفته است؟

15-اداره استاندارد به جای مراجعه به ساختمان ها به سر منشا تولید محصولات مراجعه کند و کار را کنترل کند.

16-چرا شهرداری برای صدور استعلامات آب ، برق ، و گاز از ما تسویه حساب می خواهد ؟

17-هزینه های دریافت اداره برق ، برای انشعابات بالاست. هزينه هاي دريافتي اداره برق جهت انشعابات برق بسيار بالا است.

18-اداره آب با توجه به فرمول جدید که بر اساس منطقه بندی ارائه شده است ، هزينه هاي بالايي مي گيرد و بر خیابان اصلی را ملاک قرار می دهد.

19-اداره برق ، پست های برق کمپکت را قبول ندارد و مساحت ها را بالا برده است.

20-چرا شهرداری برای پست برق هزینه می گیرد ، چرا پارکینگ طلب می کند ، ما باید هم زمین بدهیم هم هزينه پروانه پست

21-اگر بخواهیم سطح اشغال را کمتر از 60 در صد بگیریم و طبقه را بالا ببریم ، اجازه نمی دهند .باید در بعضی از مناطق که مشکلی نیست اجازه بدهند.

22-چرا نظام مهندسی خودش ناظرین را انتخاب می کند .حق مالكين هست كه ناظرین را انتخاب كنند.

23-بعضی از ناظرین خصوصا برق و تاسیسات اصلا توجیه نیستند و تجربه كافي ندارد و صنعتی هستند.

24-برای اخذ تاییدیه ها خیلی سرگردان هستیم .20 روز یک سقف را اجرا می کنیم ، 20 روز هم دنبال امضا جمع کردن از مهندسين هستیم.

25-نظام مهندسی فکری برای پروژه های بزرگ که تعدد ناظر و طراح دارد بکند . تعدد امضا ها بسیار مشکل ساز شده است.

26-چرا باید یک ساختمان که کلا 280 متر زیر بنا دارد باید مهندس برق و تاسیسات بخواهد. (مثلا هر طبقه 70 متر و 4 سقف دارد.)

27-چرا نظام مهندسی هزينه مهندسین را نمی دهد و آنها بعضا از كارفرمايان و مالكين پول  می گیرند.

28-برای تغییرات جزئی در ساخت مراحل خیلی پیچیده ای را باید در نظام مهندسی طی کنیم.

29-برای ورودی های شهر اصفهان فکری بکنید .شهر اصفهان شان خیلی بالایی دارد.

30-شهرداران و مسئولین شهرسازی را هر دو سال یک بار تغيير دهيد. مانند مسئولین بانک ها

31-قانون اخذ هزینه برای حفاری ها مراحل زیاد دارد و در مناطق یکسان عمل نمی شود.

32-با توجه به درآمد پایین شهرداری ها ، در پرونده ها بر دلایل جزئی هزينه مجدد می گیرند.

33-حضور ما در عرصه ساخت و ساز توجیه اقتصادی ندارد و فقط برای پرسنل و کارگران در صحنه هستیم.

34-عدد 600 متر برای تراکم مجاز ( در کنار 120 درصد ) ایراد دارد.این کار مقابل تجمع قطعات و رسیدن به قطعات درشت دانه را می گیرد.

35-زمان 5 سال برای استفاده از پروانه کم است.باید اضافه شود.

36-جدیدا اداره گاز گفته باید پست گاز هم در پلاک پیش بینی شود.

37-در شهر دید خوبی نسبت به انبوه ساز و سازندگان مسکن نیست .حداقل باید به ما مانند یک کار آفرین نگاه شود.

38-چرا جدیدا شهرداری برای نخاله دریافت پول می کند؟

39-شهرداری دنبال درآمدهای پایدار باشد به جای تراکم فروشی

40-در پروانه ها اول هزينه تراكم را می گیرند و بعد دنبال تایید نقشه ها هستند..( پروانه های بالای 4000 متر ) خیلی زمان بر است.

41- با توجه به زمان بالاي صدور پروانه چک های شش ماهه ما هم پول شده است ولی هنوز پروانه دست ما نیست.

42-شهرداری مناطق می گویند شورا برای ما یک بودجه مشخص کرده است. ما باید به هر حال آن را از مردم بگیریم.

43-در کنترل نقشه های نما آزادی اختیار از طراحان گرفته شده است. هم ضوابط نیاز به بازنگری دارد هم افراد کنترل کننده.

44-با حفظ سایه اندازی و مشرفیت اجازه بدهید آسانسور تا روی پشت بام برود. چرا سخت گیری می شود.

45-هزینه های نظام مهندسی خیلی بالاست.چرا هزينه نظارت را همان اول بار نقدی می گیرند.

46-به تعاونی های مسکن کمک کنید در سطح اشغال و ارتفاع .البته در چهارچوب ضوابط

47-هزینه های سربار تعاونی ها اعم از بیمه ، دارایی و ... بالاتر از بخش خصوصی است.در شهرداری لااقل مساعدت بیشتری در تراکم و عوارض بشود.

48-سیاست کلی دولت برای مسکن هنوز مشخص و شفاف نیست.چرا فکری نمی شود.(تکلیف مسکن اجتماعی و ...)

49-در مشارکت ها سعی کنید از انبوه سازان که دارای صلاحیت حرفه ای هستند استفاده کنید.چرا در برخي از پروژه ها مشارکتی شهرداری ها دست افرادی است که اصلا صلاحيت ندارند.(ارتباط حاکم بر ضابطه است.)

50-قانون مجریان ذیصلاح را اجرایی کنید.البته به صورت صحیح و اصولی.

51-از ظرفیت انبوه سازان برای بافت های فرسوده استفاده کنید.

52-جدیدا در شهرداری پارکینگ مهمان محاسبه می کنند. دلیل این کار چیست؟

53-بر زیر ساخت ها در بحث گردشگری کمک کنید.برای هتل سازی فکری بکنید.اجازه تغییر کاربری برای ساخت هتل داده شود تا هزینه زمین اولیه کاهش یابد.

54-با اخذ تضمین و ضمانت نامه و بیمه دست انبوه ساز را باز بگزارید. نظارت های مضاعف ، کار را کند کرده است.

55-ارتباط مشارکت ها با انبوه سازان ضعیف است.باید قوی تر شود.

56-مواظب باشید به جای فرش قرمز برای سرمایه گزاران سیم خاردار و مین کار نگزارید.

57-وحدت رویه در حوزه های مختلف پایان کار ، پایان سفت کاری ، آتش نشانی ، ایستایی حاکم شود.

58-دفاتر حقوقی برای مهندسین ناظر باشد که ما با یک مهندس طرف باشیم.

59-جلسات ممتد باشد (یک ماهه) و هم چنین فقط به یک موضوع متمرکز شوید.

60-مدیران ارشد امیدواری می دهند اما برخورد بدنه این را نشان نمی دهد و سراسر نا امیدی است .

61-در شهرهای دیگر برای هزينه بیمه اقرار می گیرند.شما هم بگیرید.(اقرار می گیرند که مالک خودش پرداخت کند)

62-چرا مبالغي که برای کسر پارکینگ شهرداری می گیرد ، پارکینگ نمی سازد. شهرداری از همه تجاری ها مبلغ کسري پارکینگ را دريافت مي كند پس چرا پاركينگ احداث نمي شود؟

63-برای دو ساختمان مشابه از نظر قیمت فروش به شهرداری اصفهان دو میلیارد می دهیم. به شهرداری تهران 600 میلیون داده ایم.

64-گرفتن پایان کار از اصل گرفتن پروانه سخت تر و پیچیده تر شده است.

65-در بازدید سقف ها که از طرف معاونت شهرسازی و نظام مهندسی انجام می شود ، مهندس مکانیک و برق در هنگام بتن ریزی حذف شوند و در هنگام تاسیسات حضور داشته باشند و به وظیفه اصلی خودشان بپردازند.

66-شهرداری مناطق به محض ورود یک سازنده برای او دندان تیز می کنند که وجوه آنچنانی بگیرند.

67-سرمایه گزاران انتظار احترام دارند ولی فعلا مظلوم واقع شده اند.

68-برون سپاری را را به معنای واقعی کلمه انجام  دهید. از شهرهای دیگر عقب هستید.

69-با توجه به ارائه ضوابط در دفترچه طرح تفضیلی ، پس چرا هنوز استعلام آتشنشانی گرفته می شود؟

70-چرا دو تیم کنترل نظارت وجود دارد ؟ یکی در شهرسازی ، یکی در نظام مهندسی .این ها ادغام شود که مردم سرگردان نشوند.

71-مگر در شهرداری ها اشتباه نمی شود که می گویند اگر بیرون بدهیم اشتباه می شود.( دلیل تعطیلی دفاتر کارگزاری قبلی)

72-اگر در یک سال ما 5 میلیون متر مربع ساخت و ساز داریم یعنی بخش خصوصی دارد 5000 میلیارد تومان کار می کند.مگر این ارزش کمی دارد؟

73-مصرف انرژی ما بالاست.یک خانه ایرانی حداقل 5/3 برابر خانه اروپایی انرژی مصرف می کند.چرا شهرداری و نظام مهندسی فکری نمی کنند.فقط نباید پروانه صادر کرد.به این مسائل هم باید فکری کرد.

74-منشور شورا خوب است .اما چقدر موفق بوده اید شهرداری را با خودتان همراه کنید.

75-شورا آنچنان كه قانون ذكر كرده است فعال نيست شما باید به مردم پاسخگو باشد.

76- چه فکری برای خروج پادگان ها کرده اید؟چه فکری برای تفکیکی زمین ها دارید؟

 

ارسال نظر

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

بازگشت به بالا